Menu
  • Rádio Genezis
    • Študentské rádio Genezis nikdy nebolo také svieže a dostupné ako teraz! Vypočuj si niečo z našich pravidelných relácii a dozvieš sa aj to, čo nechceš!

    • Nalaď sa

      Rádio Genezis/Nalaďsa

    • Hudobné šmakocinky

      Rádio Genezis/hudobné šmakocinky

    • Do pohody

      Rádio Genezis/Do pohody

    • Chvíľka s Bory!

      Rádio Genezis/Chvíľka s Bory/

    • Babské kecy

      Rádio Genezis/babské kecy

  • Náš redakčný tím
  • Etický kódex

Zaujímavá návšteva z TV JOJ

26. januára 2017   -  Čo je nové, Rozhovory   -   Autor:  

Zavítala k nám známa slovenská scenáristka, dramaturgička a kreatívna producentka Danica Haláková-Hričová

Bratislava. 26.1.2017. Beseda s Danicou Halákovou – Hričovou sa uskutočnila v priestoroch Strednej odbornej školy masmediálnych a informačných štúdií. Počas  dvojhodinového podujatia sme mali  možnosť pýtať sa na všetko, čo nás z tejto oblasti zaujíma. Vďaka otcovi Milošovi Ruppeldtovi  († 63), sa stala súčasťou divadelného a televízneho sveta už ako malé dieťa. „Doslova som vyrastala medzi scenármi,“ zaspomínala na svoje detstvo. „Bolo normálne, že som sa ako dieťa  hádala s Mariánom Labudom o chlieb.“

Po ukončení štúdia na VŠMU sa začala jej skutočná cesta do scenáristických kruhov Slovenska. Od práce na Novej scéne,  cez pranie trenírok Toma Cruisa sa dostala k prvému vlastnému seriálu Zita na krku. Jej ďalší projekt, doslova napísaný v jej obývačke, sa stal obrovským hitom. Menili sa otváracie hodiny kaderníctiev a ľudia sa ponáhľali domov, aby nezmeškali ďalšiu epizódu v živote Niny a Martina.

„Všetko vychádza z klasiky,“ pousmiala sa nad faktom, že Shakespeare jej neraz priniesol inšpiráciu. Po troch sériách Búrlivého vína už nemala seriálu čo ponúknuť.  Z jedného hitového seriálu sa presunula do druhého. V sledovanosti bojovala sama  proti sebe.
Počas tvorby Divokých Koní  sa mohla venovať svojim dvom vášňam, písaniu a koňom. „Zvieratá a deti. Hop alebo trop,“ opísala svoj ďalší, síce menej úspešný seriál ZOO. Beseda sa nevenovala iba seriálom. Pani Hričová nám vysvetlila,  ako fungujú peoplemetre a reklama v televízií. „Keď nemáte čísla, tak vás zrušia.“

Ako posledné ponúkla rady začínajúcim scenáristom. „Môj vysokoškolský profesor vždy hovoril: „Čítať, čítať, čítať. Písať, písať, písať. Ešte raz čítať, písať a pozerať veľa filmov.“
„Beseda mi poskytla nový pohľad na televízne médiá,“ povedala prváčka Kristína Marcineková. Jej spolužiak Kristián Noskovič, by ocenil, keby sme mali takýchto akcií viac. „Som veľmi rád, že som mohol nahliadnuť do detailov zo zákulisia tvorby seriálov,“ povedal na záver.

Mnohí z nás odchádzali obohatení o zaujímavé  informácie zo seriálovej i mediálnej oblasti.

 

„Snažím sa toho pozerať čo najviac, učiť sa a hľadať inšpiráciu.“

 

  1. Aké boli vaše začiatky v oblasti dramaturgie? Vedeli ste už odmala, že chcete písať?danica-hricova-nestandard2

Áno, už od útleho detstva som písala poviedky, scenáre, divadelné hry, rozprávky, romány. Písala som dokonca ešte vtedy, keď som ešte písať vôbec nevedela, to znamená, že som na papier hádzala šifry a kliky, háky, vlnovky, čiže príbeh som mala v hlave, len som ho ešte nevedela napísať, ale aj tak som sa o to snažila.  Bolo to skrátka akési nutkanie už odmalička. Neskôr, keď som vedela písať, som už písala tak, ako má byť, scenár mal ľavú aj pravú stranu, poviedky mali dej. Vedela som, ako má scenár vyzerať, môj otec bol televízny dramaturg a scenárista, takže to bolo vo mne. Dokonca som si všetky veci aj sama ilustrovala.

  1. Kto alebo čo vás inšpiruje?

To je neobmedzené, všetko okolo mňa, každý jeden zážitok, dokonca aj veci, ktoré sa mi snívajú. Všetko čo zažijem, kto mi čo povie. Môže to byť len myšlienka, jedna veta, útržok, skúsenosť. Keď potom niečo píšem alebo v scenáristickom tíme s ďalšími ľuďmi niečo rozoberáme,  funguje to na princípe akejsi asociácie, keď si mozog vyselektuje presne to, čo potrebuje, vyhrabe v správnej chvíli správnu myšlienku alebo spomienku a použije ju do príbehu, do situácie.  Akoby boli všetky zážitky uložené v nejakej kartotéke, a použije sa to, čo sa hodí. Nemusia to byť, samozrejme, iba moje skúsenosti, inšpirovať vás môžu aj rozhovory s inými ľuďmi. Preto je dôležité žiť naplno, stretávať sa s ľuďmi, rozprávať, počúvať, potom to nejako spracovať a v príhodnej chvíli použiť.

  1. Seriály, na ktorých ste sa podieľali, sú obľúbené u mnohých ľudí. Ale nás by zaujímalo, aký je váš obľúbený seriál?

Mám rada súčasné seriály, ako napríklad House of Cards, The Affair, Fargo, Bloodline, Westworld, Young Pope, Ray Donovan, Breaking Bad, The Bridge, True Detective.

Snažím sa toho pozerať čo najviac, učiť sa a hľadať inšpirácie, sledovať, kam sa vyberá trend modernej svetovej seriálovej tvorby a postupne prenášať vplyvy aj k nám, aj keď je to ešte dlhá cesta. Niekde však treba začať.

  1. Stal sa vám nejaký vtipný zážitok počas natáčania?

Zážitky sa, samozrejme, dejú, lebo to je miesto, ktoré overí vašu prácu, kde sa realizujú scenáre, všetko vidíte v praxi, v konkrétnej realizácii, čo tiež vedie k zaujímavým momentom. Nerada hovorím konkrétne zážitky, niektoré sa ani zreprodukovať nedajú, navyše, treba ich zažiť.

  1. Na ktorom projekte sa vám pracovalo najlepšie alebo ste sa vedeli najviac „vyblázniť“?

Každý svoj projekt mám rada, vždy máte možnosť dať doň kus seba a vyblázniť sa dá na všetkom. Rada si spomínam na prácu na seriáli Zita na krku, bola to zábava ho písať, lebo to bol sitkom, no aj tam treba dodržiavať istú štruktúru. Mojou srdcovkou bol napríklad seriál Divoké kone, téma koní je pre mňa osobná, a vložila som do toho seriálu veľa. To sa ale snažím robiť pri každom svojom projekte.

  1. Napadlo vás niekedy pri čítaní knihy, žeby ste z nej spravili filmovú adaptáciu?

Určite áno, je toho veľmi veľa. Už som dokonca jednu adaptáciu knihy spravila – bola to séria Nesmrteľní pre RTVS, voľná adaptácia knihy Jane Austenovej Rozum a cit,  film sa volal Ľúbi neľúbi.  A práve včera sme mali s jedným režisérom  debatu nad jednou konkrétnou knihou. Zaujala nás jej téma, radi by sme ju spracovali do seriálu a chceme ju ponúknuť televízii, viac v tejto chvíli ale nemôžem prezradiť.

  1. Plánujete do budúcnosti nejaké nové projekty? Nerozmýšľali ste na seriálom viac pre mladé publikum, napríklad z prostredia strednej školy?

Taký seriál už bol, volal sa Gympel, takže zatiaľ sa nad tým, pokiaľ viem, neuvažuje.

Kristína Fillová, Henrieta Zezulová,Linda Šaradínová

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *